Over Daan

Daan is omgangskundige en filosoof. Zijn onderzoek richt zich met name op het snijvlak tussen onderwijs en democratie. Hij ontwikkelt concepten als epistemische macht en epistemische autoriteit. Ook schrijft hij over hoe het versterken van de democratie door middel van macht van individuen. Zijn onderzoek naar de mogelijkheid tot kritisch denken bij mbo-studenten in 2016 ontving een prijs bij de Hogeschool Utrecht.

Van 2015 tot 2021 was hij verbonden aan ROC Midden Nederland als docent en later als hoofd van het Expertisecentrum Kritisch Denken. In 2017 zette hij dit zelf op, met zijn team werkte hij aan onderwijsontwikkeling en -onderzoek. In 2017 werd hij genomineerd als Leraar van het Jaar, hij greep net naast deze titel. Naast ROC Midden Nederland heeft hij o.a. de Nederlandse Overheid, een aantal Hogescholen en verschillende bedrijven als opdrachtgever gehad. Hij neemt geregeld plaats in verschillende klankborden en adviesgroepen.

In 2021 is Daan voor het grootste deel van zijn werkweek overgestapt naar de Hogeschool Utrecht als lerarenopleider, docent, onderzoeker en onderwijskundige. Hij houdt zich met name bezig met onderwijsethiek, kritisch burgerschap en denkvaardigheden. Hij is tevens verbonden aan de werkplaats onderwijsonderzoek Democratisering van kritisch denken. 

 

Hoofdfunctie

Lerarenopleider, docent, onderzoeker en onderwijskundige bij de Hogeschool Utrecht

Nevenfuncties

Onderwijsfilosoof bij de werkplaats onderwijsonderzoek Democratisering van kritisch denken

Lid Raad van Advies op het gebied van filmeducatie, o.l.v. Filmmuseum Eye

Trainer en adviseur in kritisch denken, beleidsethiek en besluitvormingsprocessen, o.a. bij overheden

Docent onderwijsethiek bij de Hogeschool voor Pedagogisch en Sociaal-Agogisch Onderwijs (onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen)

 

Zie voor eerdere functies en rollen zijn profiel op LinkedIn